صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۱ تیر ۱۳۹۸ / ۱۹:۳۹
کد خبر: 854
گزارشگر: 49
۷۳۴
۰
۰
۰

سبقت بانک مرکزی از بانک جهانی

اینکه به دلیل سود بالای تولید بیت کوین عده ای در مرغداری ها ، مزارع کشاورزی و کارخانجات صنعتی با برق رایگان مشغول تولید بیت کوین شده اند نشان از ضعف دولت و بانک مرکزی است
در خبرها شنیدیم که رییس محترم بانک مرکزی فرموده اند که فعالیت در حوزه رمز ارز ها غیر مجاز است و انتشار رمز ارز با پشتوانه ریال، طلا و فلزات گرانبها و انواع ارز در انحصار بانک مرکزی است در صورتیکه ذات ارزهای رمز نگار و بلاک چین بانک گریز است و در هیچ کشوری در انحصار بانک مرکزی نیست حتی بانک جهانی نیز نمی تواند اینگونه ادعایی داشته باشد و از سوی دیگر انتشار رمز ارز با پشتوانه ریال به چه معنی است؟
مگر نه این است که بلاکچین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است و تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود و با استفاده از رمزنگاری امکان حذف و دستکاری اطلاعات ثبت شده تقریبا غیرممکن است پس به انحصار درآوردن آن به بانک مرکزی به چه معنی است؟
حال سوال اینست که بجای آنکه بانک مرکزی  اطلاع رسانی و شفاف سازی لازم را در این خصوص برای مردم ارایه نماید چرا اقدام به تهدید و وضع قانون جدید می نماید و سعی نمی کند با الگو برداری از  قوانین بین المللی در این زمینه قوانین جدیدی را تدوین نماید؟
اینکه به دلیل سود بالای تولید بیت کوین عده ای در مرغداری ها ، مزارع کشاورزی و کارخانجات صنعتی  با برق رایگان مشغول تولید بیت کوین شده اند نشان از ضعف دولت و بانک مرکزی است اما اینکه بانک مرکزی و دولت سعی نماید این امر را در انحصار خود درآورد نشان از بی توجهی به بخش خصوصی است.
آیا بهتر نیست که بانک مرکزی کشور با ایجاد کارگروه تخصصی متشکل از متخصصین امر چه داخلی و چه از خارج از کشور هر چه سریعتر به بازار ارزهای جدید از جمله بلاک چین و ارزهای دیجیتال قوانینی منحصر به این بازار وضع نماید و در چارچوبهای لازم امکان فعالیت به بخش خصوصی اعطا نماید از جمله ایجاد شهرکهایی تخصصی جهت تولید بیت کوین و غیره با تعرفه برق صادراتی و سایر موارد که در این مقال نمی گنجد البته می بایست از رییس بانک مرکزی درخواست کرد که در این زمینه قبل از آنکه برق کشور به تاراج برود سرعت العمل بالایی را داشته باشند نه همانند بلاتکلیفی بازار متشکل ارزی!
و دیگر اینکه مگر نه این است که وظیفه بانک مرکزی حفظ و صیانت از ارزش پول ملی کشور و کنترل تورم است پس به چه دلیل بانک مرکزی سعی دارد انتشار رمز ارز را نیز به انحصار خود درآورد آیا بانک مرکزی کشور از سابقه کاری خود در این چند سال در زمینه کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی کشور راضی بوده است؟!!!
زمانی که دولت و بانک مرکزی در زمینه کنترل تورم و ارزش ریال بخصوص اعطای ارز ٤٢٠٠ تومانی به کالاهای خاص به تجربیات و سخنان اساتید و کارشناسان اقتصادی کشور  توجهی  نکرده است چگونه می تواند در زمینه یعنی  انتشارز رمز ارز موفق عمل نماید!
زمانی که این صنعت جدید می‌تواند موجب اشتغالزایی و درآمدزایی برای جوانان و کشور شود، آیا برخوردهای دوگانه و اینچنینی با فعالان بلاکچین و استخراج رمزارزها، موجب دلسردی و هرج و مرج در این زمینه نمی شود؟
سخن آخر اینکه بهتر است دولت محترم و بخصوص بانک مرکزی این صنعت جدید را به رسمیت بشناسند و با وضع قوانین شفاف از برخوردهای سلبی و امنیتی و قضایی با فعالان این صنعت جلوگیری نمایند.
 
شیرین نوری
https://www.asianews.ir/u/1tB
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید